סדנאות ואימון אישי
  • אומנות חינוך הכיתה
 

אומנות חינוך הכיתה

 חינוך הכיתה הוא אולי התפקיד המשמעותי ביותר במערכת החינוך היום.
תפקידי המחנך כמעצב אישיות תלמידיו וכמורה לחיים, הימצאותו בצמתים חשובים בחיי התלמיד ויכולתו להיות משפיע ומעורב הם אפשריים וחשובים לאין ערוך.

בסדנא זו ייבחן תפקיד המחנך מתוך אמונה גדולה בכוחותיו לחולל שינויים משמעותיים בחיי התלמיד מתוך מקצועיות ותוך שימת דגש על כלים פרקטיים שנוסו במסגרות שונות כשהמטרה היא הרחבת קו האופק של המחנך, הרחבת רפרטואר האפשרויות הפתוחות בפניו לחינוך תלמידיו, מציאת סגנון העבודה הייחודי והאישי ועשיית תפקידו מתוך ייעוד ומקצועיות-כמלאכת אומן ממש. הסדנא תזמן למחנך הזדמנות להתנסות באופן אישי ולבוא במגע ישיר עם התכנים והכלים הנלמדים,ללמוד מניתוח ניסיונו האישי ומתוך מפגש מעמיק רחב ויצירתי יותר.

מטרות הקורס:

  1. המחנך ירכוש כלים ומיומנויות בחינוך הכיתה לצורך עשיית המלאכה בצורה מקצועית, יסודית, רצינית ומתוך תחושת שליחות וייעוד.
  2.  המחנך ילמד לזהות ולמפות אירועים, תופעות וצרכים העולים מן התלמידים ומהמציאות שבשטח ולהתמודד עימם.
  3. המחנך ירכוש כלים בניהול כיתה, בדינאמיקות חברתיות ובתחומים המשמעתיים, הערכיים, הרגשיים והלימודיים.
  4.  המחנך ילמד וירכוש כלים של יצירת קשר אישי עם תלמידיו וניצול הקשר לקידום תלמידיו.
  5.  המחנך ילמד לכתוב תוכנית עבודה כללית ואישית לכל תלמיד ותלמיד ע"י הצבת יעדים קונקרטיים, תוך בדיקת המשאבים השונים שבידיו, מיפוי צרכים וניתוחם.
  6. המחנך ילמד לנצל את הזמן שלרשותו בכיתה עמוסה בצורה היעילה ביותר.
  7.  המחנך ילמד להפיק אירועים, לתכנן תוכניות ולבנות פרויקטים ע"פ צרכי תלמידיו ובצורה הממוקדת המקצועית והפשוטה ביותר.
  8.  המחנך ילמד לנצל את "שעת המחנך" שלרשותו לקידום משמעותי ואמיתי של צרכי הכיתה ותלמידיו.
  9.  המחנך יחווה את אומנות חינוך הכיתה מתוך אהבה, הנאה, חדוות יצירה ועשייה, מתוך תחושת מסוגלות ושליחות אמיתית.

נושאי הסדנא"

  • 1. מבוא: חינוך הכיתה כאומנות ומתוך תחושת שליחות: ציפיות אישיות מהתפקיד, מהתלמידים ומהמערכת.
  • 2. איפה אני ואיפה התלמידים שלי? למידת השטח: מיפוי צרכים
  • 3. בדיקת משאבים, גיוס כוחות הצבת יעדים בלו"ז.
  • 4. מה התפקיד שלי? המורה כמנהיג.
  • 5. יעדים לטווח ארוך וקצר,יעדים קטנים ויעדים גדולים.
  • 6. דרכים שונות ומגוונות ליצירת ובניית הקשר עם התלמידים.
  • 7. תיאום ציפיות ובניית אמון- תיאום כוונות.
  • 8. כלים מעולם האימון האישי (קואצ'ינג)
  • 9. "קצת אחר" היצירתיות ככלי בחינוך. שימוש בסקרנות. להעיז או להתאפק-"סיכון מחושב"
  • 10. עבודה מתוך מודעות ותכנון: בניית תוכנית עבודה תלוית גיל/מקום. דחוף וחשוב, צריך ורוצה . תוכנית כללית לכיתה ותוכנית אישית לכל תלמיד, אסטרטגיות שונות.
  • 11. שיעורי חינוך-כיוונים תכנים ומתודות: חינוך לערכים ומידות, ידע נוסף, כישורי חיים ומיומנויות שונות
  • 12. "לא פרסמת לא עשית"-להשקיע אבל גם לדעת לפרסם.
  • 13. משמעת: החבל הדק שבין כניסה למסגרת ויציאה ממנה. חוזה ברור כללי משחק ידועים וברורים הצבת גבולות מתוך חום ואהבה.
  • 14. מעורבות רגשית מקומה, תפקידה ומה עושים איתה?
  • 15. עבודת צוות מחנכים..
  • 16. עבודת צוות עם הורים.
  • 17. עבודת צוות עם מורים מקצועיים
  • 18. עקביות ושימוש בגורם ההפתעה
  • 19. "והעיקר לא לפחד כלל"-הפקת אירועים, תכנון תוכניות ובניית פרויקטים.
  • 20. המשבר כמנוף.
  • 21. בדיקת דופק:משוב והערכה עצמית, משוב והערכה לתלמידים
  • 22. השראה ותגובה לשטח- להכות בברזל כשהוא חם.
  • 23. סגירת מעגל- איך נפרדים.

הלמידה תשלב לימוד של תפיסות ותיאוריות שונות, תרגול מיומנויות, שיתוף וניתוח חוויות וסיטואציות מהכיתה שימוש ותרגון טכניקות מעולם האימון.