כמורים, מחנכים ואנשי חינוך למתבגרים אתם ניצבים לא ספק בפני אתגר משמעותי וגדול! הכוח הקיים בידי מורה בתקופת חיים זו הינו עצום.
תקופת ההתבגרות הינה תקופה סוערת , עמוסה, מעוררת ומצמיחה. בשלב בו הופכים הילדים למבוגרים הם מצליחים לעיתים לבלבל את המבוגרים שמסביבם בהתנהגויותיהם, רגשותיהם ומחשבותיהם.
רגע הם פה רגע שם, נעים על צירים שונים של ילדותיות ובגרות, אדישות מול סערות רגשיות, סגירות מול פתיחות ומעורבות, אינדיבידואליות ורצון עז להשתייך חברתית, חשיבה שטחית ומאידך תובנות ושאלות פילוסופיות מפתיעות.
אתגרי העולם המודרני הפכו את תהליך גיבוש הזהות העצמית למורכב יותר ובעיקר שונה. השפעות האינטרנט, התקשורת ,הגישה החופשית למידע, המציאות המשתנה, ערעור הסמכויות הסמכות המורית ,ההורית, העולם הליברלי והמולת החיים משאירים לעיתים את המבוגרים שגדלו בעולם אחר במבוכה דווקא בזמן בו זקוקים המתבגרים לאותה הכוונה, הדרכה, והנהגה שתנווט אותם בעולם המבולבל בו הם מנסים לפלס את דרכם, לשמוע את קולם הפנימי ולעצב את השקפת עולמם וחייהם.
בסדנא נעסוק באותם היבטים המאפיינים את המתבגרים ב "גיל ההתבגרות" הייחודי, במשמעויות החדשות של "הקידמה" ו"העידן הפוסטמודרני" והשפעותיהם על המתבגרים, במשימות המרכזיות של גיל ההתבגרות ביחס לגיבוש הזהות העצמית, ומתוך כך נגזור את תפקיד המורה בתקופה זו:
הנהגה, הצבת גבולות, נוכחות, הכלה,הכוונה,הדרכה וליווי.
כל זאת בצמתים המרכזיים בהם אנו פוגשים את המתבגרים מעבר לתחום הלימודי: יחסיו עם עצמו, משפחתו, התחום החברתי, תרבות הפנאי, אמונות וערכים, בזמנים של קבלת החלטות משמעותיות וסביב אורחות חיים.
אופי הסדנא
יהיה משולב ויכלול בתוכ למידה של תיאוריות וגישות חינוכיות שונות,
מטרת סדנא זו היא להקנות למורים את עיקרי המידע וארגז הכלים החיוני להתמודדות על אתגר ההתבגרות , ולמפגש משמעותי יותר.בסדנא ירכשו:
בהמשך נקיים מפגשים להטמעה ועיבוד הנלמד תוך ניצול ההתמודדויות היומיומיות ודוגמאות חיות מחיי ביה"ס והכיתה במסגרת הקבוצה ע"י ניתוח הסיטואציות ושימוש בידע ובכלים שנלמדו בקורס הבסיס, הצעת אפשרויות פעולה ,תגובה, למידה ותרגול בכדי להצליח להפוך אותם אירועים לחוויות מצמיחות עבור המתבגר המורה והכיתה ובכך נהפוך למחנכים משמעותיים יותר עבור התלמידים.