משחר הקמתו של מוסד "בית הספר" התאגדו תלמידים לקבוצה לצורך למידה. בין אם יצירת הקבוצה היתה מתוך חשיבה פרגמטית, כלכלית או חברתית , המציאות הקיימת היא הימצאות של התלמיד בתוך קבוצה.
התלמיד מתנהג בקבוצה הכיתתית באותם אופנים בהם למד לתקשר עם הקבוצה הראשונית שלו - המשפחה: אבא, אמא ואחים.
הקבוצה עבור התלמיד יכולה להיות חיובית, משמעותית, מאתגרת, בעלת עוצמה המאפשרת צמיחה ומאידך- מאיימת, סוגרת ולעיתים אף יוצרת נזקים של דימוי עצמי שלילי וכד'.
המורה הנכנס ללמד את תלמידיו בכיתה וניחן בנוסף לכישרונו גם בידע מסודר ומיומנויות יכול להשתמש בקבוצה ככלי חינוכי בעל עצמה רבה עם ידע לנהל, לזהות מצבים ותפקידים, להכיל, לדאוג, לשמור, לאתגר ולייחס משמעות לתלמידים- חברי הקבוצה.
התלמיד יכול ללמוד רבות על עצמו ועל התקשורת שלו עם אחרים, להרחיב את רפרטואר התגובות שלו למצבים על ידי מפגש עם חבריו המשמשים כמראות רבות ושונות להתנהגויותיו, להתנסות בתפקידים חברתיים-פסיכולוגיים אחרים שלא התנסה בהם, לחוש תחושת שייכות ומשמעות, להכיר בייחודו וללמוד לעבוד בצוות. כל אלו דרך עבודתו המוכוונת של המורה שהוא המנחה של כיתתו.
המציאות העכשווית בה אנו חיים מאופיינת במספר מאפיינים חדשים הדורשים מיומנויות רבות להם יכולה חוויה משמעותית בקבוצה לתת מענה:
המורה אם כן יכול להשתמש בקבוצה ככלי עיקרי להעברת מסרים, שיכלול מיומנויות תקשורת, הפנמת ערכים וסיפוק צרכים נפשיים של התלמידים.
|
בסדנא זו נשלב למידה חוויתית עם לימוד תיאורטי. נלמד תוך כדי התנסות אישית והעלאת סיטואציות מחיי הכיתה שיביאו את המורים לדיון וניתוח. הנושאים בהם נעסוק:
בסיומה של הסדנא יוכל המורה להיות ער ומודע יותר לתהליכים ותופעות בכיתתו ולמשמעותם, ולבחור בדרכים מגוונות יותר את התגובה שתוכל להביא להתפתחות וצמיחה של כל תלמיד ותלמיד.