בהנחיית הסופרת אורית אילן
בעבודה היומיומית של מחנכים ומורים קשה לא אחת לשמור על לב פתוח כלפי התלמידים: הדרישות מצוות המורים רבות וסותרות: להקנות ידע, "להספיק את החומר" , לשמור על משמעת, לעזור כשצריך, להנחות, להתמודד עם גילויים של חוצפה, אדישות, לעתים אלימות.
אין פלא, שמערכת הלחצים הזו משכיחה מאתנו לפעמים מה זה בכלל להיות ילד... אנו נוטים לשכוח שהילדות אינה גן עדן נטול דאגות, ושיש בה הרבה כאב ובדידות, לא רק יופי ועונג. אנו שוכחים שילדים ומתבגרים מתמודדים יום יום במספר חזיתות תובעניות, מחוץ לבית הספר, ומקיימים אינספור אינטרקציות תובעניות עם בני המשפחה, חברת הילדים, המדריכים ועוד. אבל איך נוכל לקיים עם תלמידנו דיאלוג אותנטי, אמפתי וכן, אם איננו מבינים את עולמם "מבפנים"?
דרך מצוינת להיזכר ב"מה זה להיות ילד" היא סדנת עבודה על טקסטים ספרותיים, העוסקים בעולם הילדות וההתבגרות. לספרות יש יכולת מופלאה לפתוח את לבנו ולהעשיר אותנו בתובנות לגבי עצמנו ולגבי בני אדם אחרים. עבודה על סיפורים קצרים, שירים וקטעי רומנים העוסקים בילדות ובהתבגרות מאפשרת לנו לחזור ולהיזכר בעצמנו כילדים: עם השמחה הכאבים והאושר, עם התנודות החדות במצב הרוח, עם הכמיהה להיות מובן ואהוב ושייך, ועם הצורך בפרטיות וביצירת זהות נבדלת.
הסדנה, חשוב להדגיש, אינה עוסקת בניתוח תיאורטי של סיפורים וקטעי רומנים. זהו אינו שיעור ספרות! הטקסטים מתפקדים כזרקור, המאיר פנים שונות של עולם הילדות וההתבגרות. בסדנה חווים המורים את נקודת המבט של הילד באופן בלתי אמצעי, מיידי והתנסותי. הסדנה מרחיבה ומעמיקה את התובנות של המורים ומציידת אותם בזוויות ראייה חדשות, שתורמות לדיאלוג מורים-תלמידים ולדיון בדילמות ובאירועים מחיי בית הספר.
למי מיועדת הסדנה
הסדנה מיועדת למספר קהלי מטרה אפשריים, והאופי הספציפי שלה יותאם להרכב המשתתפים:
1. קבוצה מעורבת של מורים - לפי צרכי בית הספר.
2. מחנכים - שעבורם, כמובן, יש חשיבות מיוחדת לתהליך של "היכרות מבפנים" עם עולם הילדים והמתבגרים ולהעמקת היכולת האמפתית.
3. מורים מקצועיים (לאו דוקא במקצועות ההומניים) - שעבורם הדיון בטקסטים ספרותיים עשוי להיות מעשיר במיוחד. מורים אלו פוגשים את התלמידים באופן מקוטע, ויש להם פחות הזדמנויות ליצור תמונה מורכבת ושלמה יותר שלהם.
4.מורים לספרות - מורים אלו יכולים להיעזר בסדנה למטרות נוספות: העשרת ארגז הכלים המקצועי שלהם בטקסטים, שאותם גם יוכלו ללמד; חשיפה לגישות מגוונות לעבודה ושימוש בטקסטים, כולל טכניקות ביבליותרפיות, וכתיבה כהשלמה לקריאה חווייתית .
על המנחה:
אורית אילן - סופרת, מרצה, ומנחה בעלת נסיון רב.לימדה ומלמדת באופן פרטי ובמוסדות שונים (עלמא-מכללה עברית, בצלאל, בית ברל, מנשר, אלול ועוד).
כיום מתמקדת בהנחיה של סדנאות כתיבה וקריאה ובהוראה של עריכת ספרות. בעבר עסקה גם בהנחיית בתי מדרש והרצתה על תרבות עכשווית, פרשנות וספרות. עבדה, בין השאר, עם קבוצות של מורים, עובדים סוציאליים, אנשי סוכנות ועוד.
למדה מחשבת ישראל באוניברסיטה העברית ותלמוד במכון הרטמן. בעלת תואר שני במחלקה לפרשנות ותרבות באוניברסיטת בר אילן.