סדנאות ואימון אישי
  • כתיבה ככלי עזר בהוראת הספרות
 

כתיבה ככלי עזר בהוראת ספרות

בהנחיית הסופרת אורית אילן
 אחת הבעיות המוכרות למורים לספרות היא הניכור של התלמידים מהטקסטים שהם לומדים. לא אחת נתפסת ה"ספרות" כמשהו גבוה, לא שייך, מרוחק מחייהם, מההתנסויות שלהם ומעולמם הפנימי.האנושיות, היופי, הקסם והנחמה שבספרות נשארים לעתים קרובות בלתי נגישים.
אחת הדרכים להפוך את שיעורי הספרות לחווייתיים ורלוונטים היא לתת לתלמידים לכתוב כתיבה יצירתית, בעקבות הטקסטים הנלמדים: כשלב מסכם או באופן רציף, תוך כדי העבודה עליהם.
המטרה של שילוב כתיבה בשיעורי ספרות היא ליצור דיאלוג חי ודינמי בין הקוראים  - התלמידים - לבין הטקסט. משום כך, המוקד אינו  בניסוח, מבנה, אופן הצגת רעיונות וכו', כמו בשיעורי ההבעה - או בטיפוח כשרון כתיבה (כמו בסדנאות לכתיבה יצירתית, המיועדות למי שאוהב לכתוב ומוכשר לכך).  הכוונה היא  לקרב את עולמם של התלמידים לעולמם של הטקסטים ולפורר את מחיצת החשדנות והניכור שקיימת לא אחת כלפי שירה וסיפורת.
מורים רבים חשים חוסר בטחון בעצמם, בכל הנוגע לכתיבה. ולכן, עצם הרעיון להנחות את התלמידים לכתוב עלול לאיים עליהם. מבנה הסדנה ותכניה מתמודדים עם כך ונותנים לכך תשובה, ומטרות הסדנה מוגדרות בהתאם:

מטרות הסדנה
1. התנסות חוויתית של המורים בכתיבה בעקבות טקסטים ספרותיים שונים.לעצם ההתנסות המשחררת נלווית גם רכישה של נקודת מבט חדשה על תוצרי הכתיבה שלהם: נקודת מבט לא ביקורתית, תהליכית ומאפשרת, שאותה יהיה עליהם לאמץ גם בשיעורים עצמם כלפי הטקסטים שיכתבו התלמידים.

2. מתן טכניקות, שיטות ותרגילים לשימוש בכתיבה במסגרת שיעורי הספרות. המורים יכירו וילמדו שיטות שונות לשילוב כתיבה במסגרת שיעורי הספרות. הם יבחנו ויתרגלו דרכים ואמצעים יצירתיים שונים לשימוש בטקסט כנקודת מוצא. הם יתנסו באופן שבו ניתן להשתמש בתוצרים של התלמידים כדי לחזור אל הטקסט לשם קריאה עשירה וחוייתית יותר.
מעבר לעובדה שהסדנה מקנה למורים ערכת כלים יצירתית, מגוונת וייחודית, המשמשת ככלי עזר בשיעורי הספרות, יש לה אפקט נוסף: המפגש עם מורים אחרים במסגרת יצירתית של הבעה וביטוי עצמי מקרב  ומגבש את קבוצת המורים, והוא מגמיש ומרכך עמדות ביקורתיות ומתחים בתוך הצוות.

 התאמה אישית
ניתן להתאים את הטקסטים הנלמדים בשיעורים לתכנית הלימודים הבית ספרית בספרות. לשם כך על המורים להעביר לידי המנחים, לפני תחילת הסדנה, את חומרי הלימוד שהם מתכוונים ללמד. באופן זה ניתן יהיה ליישם את הלימוד בסדנה באופן מעשי ומיידי תוך כדי שנת העבודה.

על המנחה: 
אורית אילן
- סופרת, מרצה,  ומנחה בעלת נסיון רב.לימדה ומלמדת באופן פרטי ובמוסדות שונים (עלמא-מכללה עברית, בצלאל, בית ברל, מנשר, אלול  ועוד). 
כיום מתמקדת בהנחיה של  סדנאות כתיבה וקריאה ובהוראה של עריכת ספרות. בעבר עסקה גם בהנחיית בתי מדרש והרצתה על תרבות עכשווית, פרשנות וספרות. עבדה, בין השאר, עם קבוצות של מורים, עובדים סוציאליים, אנשי סוכנות ועוד.
למדה מחשבת ישראל באוניברסיטה העברית ותלמוד במכון הרטמן. בעלת תואר שני במחלקה לפרשנות ותרבות באוניברסיטת בר אילן.